Otomobillerde Japon Tarzı (JDM)
JDM… Japanese Domestic Market…. Diğer adıyla Japanese Dream MarketYani kısacası şöyle her ülkenin ve kıtanın kendine özgü yerli pazarlı araçları vardır… Örnek vermem gerekirse…. JDM japon USDM amerikan UKDM İngiliz EDM Avrupa vs. her kıtanın ülkenin kendine göre donanım grupları vardır… mesela USDM ler amerikan piyasasına göre araçlardır yürüyen aksamları donanım paketleri amerikalıların megalomon tarzına göre döşenir…. UKDM de ise daha basit donanım ve motor seçenekleri yollanır… EDM ise orta halli araçlar… ama genellikle en az dijital ve yüksek donanımlı farklı donanımlı araçları japonlar kendilerine saklar…. örneğin bir çok 90 öncesi araçlarda japonyada dijital klima bulunur ama bazı USDM modellerinde dijital klimalar 95 96 yıllarında gitmiştir mesela… yada yüksek normlu motorlar genellikle japonyada kalmıştır… çünkü bazı araçların emisyon düzeyleri california emisyon kurallarına uymak zorunda amerika'ya girerken bu yüzdende amerikaya genellikle düşük beygirli motorlar girer… mesela örnek vermem gerekirse “B16 150 BG USDM” “B16 JDM 170BG” gibi…..
Peki bu furya nerden çıktı şimdi herkez JDM ciyim diyor nedir bu akım ? Bu akım sadece JDM adını almış bir kültürdür… bu kültürün amacı japon malzemeler kullanarak aracı japonlaştırmak örnek vermem gerekirse USDM bir aracı alıp JDM donanımları eklemek özel japonayadaki amortisörlerden almak gibi v.s….. üstelik bazı ülkelerde bu tarz öyle başını alıp gitmiştir ki insanların araçlarının direksiyonunu sağa almaya başlamışlardır. Honda, Nissan, Mazda, Mitsubishi, Subaru veya diğer Japon otomobil üreticileri...
Saydığımız markaları ülkemiz yollarında çok sık rastlıyoruz değil mi?Peki bu otomobiller ve araçların sahip olduğu tuning felsefesi hakkında ne kadar çok bilgiye sahibiz?
Özellikle Japon otomobil sahibi olanlara veya bu araçlara hayranlık besleyen kişilere sorabilirsiniz Neden Japon otomobillerini tercih ediyorsunuz ?Genelde alacağınız cevaplar birbirine yakındır ve hat ta hepsi aynı nokta üzerinde yoğunlaşır. Teknoloji Evet Teknoloji .Düşük hacimden yüksek güç üretebilen , düşük yakıt tüketimine ergonomik bir tasarıma ve bunların yanında en önemlisi yüksek güvenlik donanımlarına sahip otomobiller .Özellikle günümüzde düşük yakıt tüketimi ve dayanıklılıklarıyla normal otomobil kullanıcılarının dikkatini çekerken verdikleri performans verileri ve tasarımları ile motor sporları tutkunu gençleri de etkilemektedir.
JDM nedir ne anlama gelir?
İsterseniz önce ''Domestic Market'' sözcüğünün tanımıyla başlayalım . Özellikle JDM,USDM VE EDM gibi kısaltmalarda karşımıza çıkan bu kelime iç yerel pazar olarak dilimize yerleşmiştir. Yerel piyasa olarak da kullanabiliriz tabi ki .Kısaca bahsedecek olursak ülke içerisinde yapılan satış anlamına gelmektedir. İç
pazarın tanımını öğrendiğimize göre hemen esas konumuz olan JDM'e gelelim. JDM , Japanese Domestic Market 'in kısalmasıdır. Japonya İç Pazarı olarak tercüme edebiliriz. Biraz önce tanımını yaptığımız gibi, japonya İç Pazarında sadece Japonya'nın sahip olduğu belli kurallar çerçevesinde, Japon müşterilerin istekleri göz önüne alınarak otomobil üretimi yapılmaktadır.
Peki nedir bu pazarın öne çıkan özellikleri, neden bunun üstünde duruyoruz? Japonya haricindeki diğer ülkelerin pazarlarında, o ülkenin şartları ve kuralları göz önünde bulundurularak üretim yapılmaktadır. Ülkelerin emisyon değerleri, trafik kuralları gibi etkenlerden dolayı araçların performans ve donanımında değişiklikler yapılmaktadır. Japonya iç pazarı için üretilen otomobillerin farkı tam olarak burada ortaya çıkmaktadır. Diğer ülkelerin pazarları için üretilen otomobiller, Japon pazarındaki otomobillerin bir nevi ''kırpılması'' diyebiliriz.
JDM terimini açmışken, konunun daha iyi kavranması için birazda diğer kısaltmalara değinelim.
EDM (veya EUDM)' in açılımı '' European Domestic Market'' yani Avrupa İç Pazarı anlamına gelmektedir. Avrupa'nın şartları gereği donanımı ve gücü Japon pazarındaki otomobillere göre daha düşük olan modeller bu pazarda satılmaktadır. Avrupa pazarına özel üretilmiş bir çok Japon otomobil bulunmaktadır.
USDM' in açılımı ''United States Domestic Market'' yani Amerika Birleşik Devletleri İç Pazarıdır. ABD'nin sahip olduğu katı emisyon kuralları, ithalat sınırlaması dolayısıyla sınırlı sayıda ve donanımı diğer pazarlara göre daha düşük modeller bulunmaktadır. Ayrıca ithalat sınırlaması Japon otomobil üreticilerinin alt firma olarak ABD' ye özel otomobil üretimi yapmasına sebep olmuştur. Örnek vermek gerekirse, Honda'nın Acura, Nissan' ın İnfiniti, Toyota'nın Lexus adı ile sahip olduğu firmaları sayabiliriz. Otomobillerin donanım ve performans farklılıkları için küçük bir örnek verecek olursak, ülkemizde çokça rastlayacağımız bir aracı ele alabiliriz. Mesela ikinci jenerasyon Honda Civic Type-R yani EP3 kasa kodlu Civic'ten bahsedelim. EP3 Honda Civic Type-R sadece Japon ve Amerika iç pazarı için üretilmiş bir otomobildir. Avrupa pazarındaki EP3 2.0 litrelik K20A0 kodlu motora sahiptir. Fabrika çıkışı 200 hp güce ve 193 Nm torka sahiptir. Japonya pazarındaki EP3 ise Avrupa pazarındakinden farklı olarak 2.0 litrelik K20A kodlu motoru kullanmaktadır. Farklı emme ve egzoz manifoldu ayrıca farklı eksantrik ve ECU yazılımı ile birlikte sunulmaktadır. bunlarla birlikte fabrika çıkışı 212 hp' lik güç. ve 202Nm' lik tork üretmektedir. Donanımsal olarak ise kırmızı Recaro marka koltuklara ve pist odaklı hazırlanmış şaseye sahiptir. Japonya' ya özel Şampiyona Beyazı renk ise Avrupa spec araçlarda bulunmamaktadır.
JDM'in tuning dünyasındaki yeri:
!JDM' kelimesi tuning dünyasında artık bir kültürü simgelemektedir. JDM kültürü dış görünümde görsellikten çok, işlevsellikle ilgilenmektedir. Bu kültürün amacı insanların farklı pazarlardan edindikleri araçlarını Japon pazarında satılmakta olan modellerin özelliklerini vermeye çalışmalarıdır. Tabi burada önemli unsur aracın ekipmanlarının Japony'dan ithal edilmesidir. Ayrıca yine Japonya'dan temin edilebilecek tuning ekipmanlarıyla da otomobillerin gücü JDM kültürüne uygun olarak arttırılabilir. Genelde bu ekipmanlar tamamen performans amaçlı üretildiklerinden, abartıya kaçan bir görsellik yerine sadelik hakimdir. Konumuzu özetleyecek olursak, JDM artık bir kültür haline gelmiştir. Tüm dünyada bu kültür hızlı bir şekilde yayılmaktadır. Ülkemizde ise japon otomobil severlerin sayısı yabana atılacak gibi değildir. Otomobillerin potansiyellerini ortaya çıkaran bu kültüre büyük bir ilgi doğmuştur. JDM'i gerçekten anlamış olan kişiler, Dünya'da hızla yayılmakta olan bu akıma ayak uydurmakta zorluk çekmemişlerdir.
x
Yorumlar
Yorum Gönder